Choć w ubiegłym roku Polregio przewiozło najwięcej pasażerów od 2012 roku, coraz większym problemem przewoźnika jest przestarzały tabor. W ostatnich latach spółka kupowała wyłącznie pojazdy używane. Dziś do Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej wpłynęło ogłoszenie o przetargu na dostawę 4 używanych elektrycznych zespołów trakcyjnych.
Od wielu lat jedną z największych bolączek Polregio (dawniej Przewozów Regionalnych) jest przestarzały park taborowy.
Jak informowaliśmy na łamach “Rynku Kolejowego”, w ciągu najbliższych kilku lat spółka, która wciąż nie ma żadnego realistycznego dużego wymiany taboru z zabezpieczonym finansowaniem, będzie zmuszona wycofać aż 42% dziś eksploatowanych pojazdów, których średni wiek wynosi dziś 41 lat. Oznacza to, że bez pozyskania nowego lub używanego taboru przewoźnik będzie najprawdopodobniej zmuszony do ograniczenia pracy eksploatacyjnej. Być może w jakimś zakresie możliwa jest poprawa efektywności wykorzystania posiadanego taboru, jednak trudno oczekiwać w tym względzie cudów.
Obecnie w przypadku nowego taboru Polregio przymierza się jedynie do
zakupu czterech dwuczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych, które mają zostać pozyskane ze współfinansowaniem ze środków unijnych w ramach programu Fundusze Europejskie dla Świętokrzyskiego 2021-2027. Dostawa nowych składów ma nastąpić “mniej niż za trzy lata”. Będzie to pierwszy zakup nowego taboru przez spółkę w tej dekadzie… Sytuacja nie przedstawia się zatem przesadnie optymistycznie. Także w odniesieniu do taboru używanego zakupy Polregio, mówiąc eufemistycznie, nie powalają na kolana, jeżeli chodzi o skalę.
W dniu 18 kwietnia do Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej wpłynęło ogłoszenie o przetargu Polregio na dostawę 4 używanych elektrycznych zespołów trakcyjnych. Oferty będzie można składać do dnia 19 maja bieżącego roku do godziny 12:00. Ich otwarcie nastąpi dwa kwadranse później, zaś jedynym kryterium oceny będzie cena. Zamawiający wymaga, aby okres do najbliższej naprawy na poziomie P4 w przypadku każdego z pojazdów nie przekraczał 12 miesięcy oraz 5 lat w odniesieniu do najbliższej naprawy P5. Możliwe jest pozyskanie jednostek z uszkodzeniami konstrukcji oraz zespołów bądź podzespołów, o ile koszt ich naprawy nie będzie przekraczał 10% ceny netto.
W pojazdach ma być przynajmniej 160 miejsc siedzących, przy czym w tej ilości uwzględnia się ewentualne siedzenia uchylne, oraz nie mniej niż 150 miejsc stojących. Długość pojazdów nie może przekraczać 70 metrów, natomiast prędkość eksploatacyjna ma wynieść minimum 110 km/h przy przyspieszeniu rozruchu nie mniejszym niż 0,5 m/s2. Przewidziano także 2 miejsca dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich oraz 4 miejsca na rowery. Przestrzeń pasażerska ma być klimatyzowana. W każdym członie mają być dwie pary drzwi dwupłatowych. Co ciekawe, zamawiający wymaga dostarczenia pojazdu wyprodukowanego nie wcześniej niż w 2004 roku. W powyższe wymagania w zasadzie idealnie wpisują się tylko jednostki 14WE.