Partnerzy serwisu:
Prawo i polityka

Polregio na zakupach. Szuka 4 używanych EZT

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
18-04-2025
Ostatnia modyfikacja:
18-04-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Polregio na zakupach. Szuka 4 używanych EZT
fot. Industrial Division
Choć w ubiegłym roku Polregio przewiozło najwięcej pasażerów od 2012 roku, coraz większym problemem przewoźnika jest przestarzały tabor. W ostatnich latach spółka kupowała wyłącznie pojazdy używane. Dziś do Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej wpłynęło ogłoszenie o przetargu na dostawę 4 używanych elektrycznych zespołów trakcyjnych. 

Od wielu lat jedną z największych bolączek Polregio (dawniej Przewozów Regionalnych) jest przestarzały park taborowy. Jak informowaliśmy na łamach “Rynku Kolejowego”, w ciągu najbliższych kilku lat spółka, która wciąż nie ma żadnego realistycznego dużego wymiany taboru z zabezpieczonym finansowaniem, będzie zmuszona wycofać aż 42% dziś eksploatowanych pojazdów, których średni wiek wynosi dziś 41 lat. Oznacza to, że bez pozyskania nowego lub używanego taboru przewoźnik będzie najprawdopodobniej zmuszony do ograniczenia pracy eksploatacyjnej. Być może w jakimś zakresie możliwa jest poprawa efektywności wykorzystania posiadanego taboru, jednak trudno oczekiwać w tym względzie cudów.

Obecnie w przypadku nowego taboru Polregio przymierza się jedynie do zakupu czterech dwuczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych, które mają zostać pozyskane ze współfinansowaniem ze środków unijnych w ramach programu Fundusze Europejskie dla Świętokrzyskiego 2021-2027. Dostawa nowych składów ma nastąpić “mniej niż za trzy lata”. Będzie to pierwszy zakup nowego taboru przez spółkę w tej dekadzie… Sytuacja nie przedstawia się zatem przesadnie optymistycznie. Także w odniesieniu do taboru używanego zakupy Polregio, mówiąc eufemistycznie, nie powalają na kolana, jeżeli chodzi o skalę.

W dniu 18 kwietnia do Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej wpłynęło ogłoszenie o przetargu Polregio na dostawę 4 używanych elektrycznych zespołów trakcyjnych. Oferty będzie można składać do dnia 19 maja bieżącego roku do godziny 12:00. Ich otwarcie nastąpi dwa kwadranse później, zaś jedynym kryterium oceny będzie cena. Zamawiający wymaga, aby okres do najbliższej naprawy na poziomie P4 w przypadku każdego z pojazdów nie przekraczał 12 miesięcy oraz 5 lat w odniesieniu do najbliższej naprawy P5. Możliwe jest pozyskanie jednostek z uszkodzeniami konstrukcji oraz zespołów bądź podzespołów, o ile koszt ich naprawy nie będzie przekraczał 10% ceny netto.

W pojazdach ma być przynajmniej 160 miejsc siedzących, przy czym w tej ilości uwzględnia się ewentualne siedzenia uchylne, oraz nie mniej niż 150 miejsc stojących. Długość pojazdów nie może przekraczać 70 metrów, natomiast prędkość eksploatacyjna ma wynieść minimum 110 km/h przy przyspieszeniu rozruchu nie mniejszym niż 0,5 m/s2. Przewidziano także 2 miejsca dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich oraz 4 miejsca na rowery. Przestrzeń pasażerska ma być klimatyzowana. W każdym członie mają być dwie pary drzwi dwupłatowych. Co ciekawe, zamawiający wymaga dostarczenia pojazdu wyprodukowanego nie wcześniej niż w 2004 roku. W powyższe wymagania w zasadzie idealnie wpisują się tylko jednostki 14WE.

Partner działu

Hanton

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Jakie będą piętrowe EZT dla PKP Intercity?

Tabor i technika

Jakie będą piętrowe EZT dla PKP Intercity?

Mikołaj Kobryński 18 kwietnia 2025

Stadler dostarczy wąskotorowe HZT dla francuskiego przewoźnika

Tabor i technika

Województwo lubelskie na zakupach. Cztery EZT na horyzoncie

Tabor i technika

Szwecja: CAF dostarczył pierwszą jednostkę Civity Nordic dla Transitio

Tabor i technika

Public Transport Service zrealizuje naprawę rewizyjną EN57KM?

Tabor i technika

Zobacz również:

Jakie będą piętrowe EZT dla PKP Intercity?

Tabor i technika

Jakie będą piętrowe EZT dla PKP Intercity?

Mikołaj Kobryński 18 kwietnia 2025

Stadler dostarczy wąskotorowe HZT dla francuskiego przewoźnika

Tabor i technika

Województwo lubelskie na zakupach. Cztery EZT na horyzoncie

Tabor i technika

Szwecja: CAF dostarczył pierwszą jednostkę Civity Nordic dla Transitio

Tabor i technika

Public Transport Service zrealizuje naprawę rewizyjną EN57KM?

Tabor i technika

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5